Uncategorized | Jeg er også vigtig https://jegerogsaavigtig.dk For dig som er pårørende til langvarig alvorlig sygdom Tue, 03 Dec 2019 07:26:19 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.5 165540742 Når børn er pårørende https://jegerogsaavigtig.dk/naar-boern-er-paaroerende/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=naar-boern-er-paaroerende Fri, 01 Nov 2019 06:52:15 +0000 https://jegerogsaavigtig.dk/?p=1337 En hård start på livet

Det er hårdt at være pårørende når man er barn, ingen tvivl om det. Om det er en forældre, en søskende eller bedskeforældre der er syg, så er man som barn bekymret. Samtidig er det ikke alt man får at vide (ofte), fordi de voksne prøver at skåne en. Måske får man slet ikke noget at vide, men man kan fornemme at der er noget galt. Den anden del af det er at man sætter sig selv til side, man er ikke vigtig, fordi den der er syg er jo vigtigere. Det er SÅ vigtigt at børn ikke føler sig overset eller tilsidesat.

Der er rigtig mange dele af det at være barn og pårørende. I denne post tager jeg fat i det med bekymringerne man kan lave som barn og hvad du kan gøre som voksen for at hjælpe barnet.

Som jeg allerede har nævnt, så bekymrer man sig som barn når man er pårørende. Samtidig kan det være svært at forstå hvad der sker omkring en. Derfor er det virkelig vigtigt at de voksne tager hånd om børn som er pårørende, og sørger for at tale med dem om deres bekymringer.

Hvad er bekymringerne rettet mod…

Bekymringerne kan være rettet mod flere forskellige personer og ting: Den som er syg, barnets forældre, barnet selv, skolen, hvordan bliver jeg en bedre datter/søn så mine forældre ikke behøver bekymre sig om mig.

Hvis du ikke selv har overskuddet til at tale med dit barn/dine børn om de bekymringer de har (og husk det er deres bekymringer, ikke dine i skal tale om), så få hjælp til det. Måske har I en god ven af familien, bedsteforældre eller en skolelære som kan hjælpe. Det vigtige er at der bliver skabt tid og rum omkring det enkelte barn til at tale om netop deres bekymringer. Derfor er det også vigtigt, hvis der er flere børn, at tale med dem enkeltvis. De kan have forskellige ting som bekymrer dem. Lad dem også vide at de evt. kan bruge hinanden som støtte.

Professionel hjælp

Hvis du ikke føler der er nogen som har tid eller overskud, eller som du har lyst til at tage fat i, så brug jeres patientforening. Der er oftest rigtig meget at hente hos de enkelte foreninger, og hvis de ikke selv kan hjælpe så kan de helt sikkert pege dig i den rigtige retning.

Pas på dig selv

Diana

]]>
1337
Velkommen til bloggen https://jegerogsaavigtig.dk/velkommen-til-bloggen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=velkommen-til-bloggen Fri, 01 Nov 2019 06:47:24 +0000 https://jegerogsaavigtig.dk/?p=1339 Velkommen til bloggen

Her vil jeg tage emner op i forhold til det at være pårørende, og hvordan vi kan passe på os selv og hinanden som pårørende. Der vil også komme gæsteblogindlæg fra spændende mennesker, som ved noget om andre vinkler i forhold til det at være pårørende.

Hvis du kunne være interesseret i at bidrage med en artikel, så skriv gerne til mig på mail.

Jeg glæder mig til at dele endnu mere information med dig.

Har du interesse i at læse bogen, så kan du finde den her.

Pas på dig selv

Diana Lund Andersen

]]>
1339